kalendarz sezonowości na wrzesień i październik
Sezonowość

Kalendarz sezonowości na wrzesień i październik

Kiedy większość osób się smuci, że już po wakacjach i długich, ciepłych nocach, ja się staram znaleźć tego pozytywną stronę. Te dwa miesiące oferują nam szeroki wachlarz sezonowych warzyw i owoców. Przygotowałam dla Was ekspresową ściągawkę, co warto jeść w tym okresie oraz dlaczego. Często podczas konsultacji pytacie mnie o produkty sezonowe. Dlatego też pomyślałam, że taki kalendarz sezonowości na wrzesień i październik z pewnością Wam się przyda.

Kochani, korzystając również z okazji zachęcam Was, aby rozpocząć już przygotowania do jesieni. Polecam Wam jeden z moich pierwszych artykułów, w którym przedstawiłam moją listę TOP 3 naturalnych sposobów na pobudzenie układu odpornościowego. Jesień to także okres, w którym należy rozpocząć suplementację witaminy D. I także Was zachęcam do przeczytania moich dwóch artykułów o tej wspaniałej witaminie. W pierwszej części opisałam czym jest witamina D, jakie są jej wartości referencyjne, a także na czym polega profilaktyka niedoboru. W drugiej części skupiłam się na roli dermatologicznej oraz powiązaniu z osteoporozą, znajdziecie także kilka propozycji leków oraz suplementów dostępnych na rynku.

Ok, wracając do naszych sezonowych warzyw i owoców poniżej znajdziecie infografiki, gotowe do ściągnięcia oraz kilka zdań na temat właściwości zdrowotnych wybranych produktów.

Warzywa liściaste

kalendarz sezonowości - warzywa liściaste

W waszych sałatkach wieje nudą? Zatem to idealny czas na coś nowego ale i super zdrowego jak rukiew wodna. Zapylana jest przez ćmy i pszczoły i jak nazwa wskazuje lubi podmokłe tereny. Jest bogatym źródłem witamin: A, B1, B2, C i E oraz składników mineralnych takich jak: żelazo, jod, fosfor i wapń. Rukiew wodna ma więcej beta-karotenu niż marchew, witaminy C niż cytrusy i potasu niż pomidory. Trzeba jednak zachować umiar, bo jej zbyt duże spożycie może powodować podrażnienie błon śluzowych jelit i pęcherza.

Warzywa kapustne

W kalendarzu sezonowości na wrzesień i październik nie może zabraknąć kalarepy. To moja idealna przekąska na drugie śniadanie, ponieważ jest niskokaloryczna, ale bogata w błonnik pokarmowy. Ponadto jest cennym źródłem potasu, manganu oraz cynku. Dostarcza również witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak A i E. Spożywa kalarepy polecane jest w profilaktyce oraz leczeniu cukrzycy ze względu na fenole. Ze względu na duże ilości leucyny i izoleucyny, wpływa na potreningową regenerację włókien mięśniowych, oraz chroni przed rozpadem mięśni.

kalendarz sezonowości - warzywa kapustne

Warzywa korzeniowe i cebulowe

kalendarz sezonowości - warzywa korzeniowe i cebulowe

Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam rzodkiew białą. Jest zdecydowanie zdrowsza niż jej mała kuzynka, rzodkiewka. To cenne źródło witaminy C, witamin z grupy B, wapnia i żelaza. Dzięki olejkom eterycznym jest lekko pikantna, co przekłada się na walory smakowe ale i zdrowotne. Działają one przeciwzapalnie i bakteriobójczo. Dlatego też na problemy z pęcherzem polecam Wam sok z rzodkwi białej, który odkazi drogi moczowe a także wspomoże pracę nerek.

Kalendarz sezonowości na wrzesień i październik – pozostałe warzywa

Jedliście kiedyś frytki z topinamburu? Jeśli nie, to wiele tracicie. To warzywa zasługuje na oddzielny artykuł, ponieważ ma moc właściwości prozdrowotnych. Bogaty jest w takie witaminy jak: A, B6, C, E, K oraz składniki mineralne: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód oraz cynk. Dzięki zawartej inulinie, topinambur obniża poziom cukru we krwi, poziom złego cholesterolu (LDL), reguluje ciśnienie tętnicze we krwi. Ponadto warzywo to wspomaga trawienie i prawidłowy rozwój flory bakteryjnej. Sok z topinamburu łagodzi oparzenia, a także owrzodzenia i zmiany łuszczycowe.

kalendarz sezonowości - pozostałe warzywa

Sezonowe owoce

kalendarz sezonowości - owoce

Nie wyobrażam sobie jesieni bez dżemu z dodatkiem pigwy, czy też nalewki ;). To niesamowity owoc o bardzo szerokim zastosowaniu leczniczym. Codziennie picie soku wzmocni układ odpornościowy a także wspomoże oczyszczanie się wątroby i nerek z toksyn. Polecana jest również na stres i zmęczenie psychofizyczne. Owoce pigwy polecane są także w celu poprawy apetytu. Bogata jest w takie witaminy jak: C, A, B2 i B6 oraz składniki mineralne: potas, magnez, żelazo, wapń oraz kwas foliowy.

0 0 głosy
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x