odchudzasz się czy uciekasz?
Psychodietetyka

Odchudzasz się czy uciekasz?

Pragnienia. Już samo w sobie to słowo budzi w nas wiele emocji. Począwszy od radości, kiedy o nich marzymy po rozczarowanie, kiedy stają się poza naszym zasięgiem. A co takiego pragnienia mają wspólnego z odchudzaniem? O ile dobrze wsłuchamy się w nasze emocje i uczucia, są niczym zastrzyk motywacji. Jednak coraz częściej nie potrafmy nad nimi zapanować. Pragniemy mieć szczupłą sylwetkę, wysportowane ciało, płaski brzuch, smukłe uda, idealną wagę, talię osy itp. Próbując zaspokoić te wszystkie pragnienia czujemy się coraz gorsi. Wierzymy, że tylko poprzez spełnienie tych pragnień będziemy szczęśliwi i znajdziemy się na właściwym miejscu. Ciężko jest tak funkcjonować na dłuższą metę, więc zaczynamy uciekać. A Ty, odchudzasz się czy uciekasz?

Przed czym uciekamy – historia Ani.

Historia Ani.

Ania zgłosiła się do mnie z twardo postawionym celem – utrata 15 kg. Już w pierwszej rozmowie wyznała, że musi schudnąć, ponieważ wszyscy w jej rodzinie są szczupli. Twierdzi, że na zdjęciach rodzinnych wygląda „jak wieloryb” i ma już tego dość. Ania wyznała, że dopiero jak schudnie wreszcie poczuje się normalna i nie będzie odstawać od reszty rodziny.

Ania nie miała nadwagi, ale jej dwie siostry wyczynowo uprawiały sport (lekkoatletykę) i były bardzo szczupłe. W domu głównie rozmawiało się o sporcie i aktywności fizycznej. Ania czuła się winna, że w ogóle nie ćwiczy. Kiedyś pływanie było jedną z jej pasji, ale obecnie razem z przyjaciółką rozkręcają swój biznes, pracując po 8 – 10 godzin dziennie, aby zarobić na utrzymanie i spłatę kredytu. Ania codziennie obiecywała sobie, że po pracy pójdzie choć na pół godziny na siłownię. Niestety rzadko jej się to udawało, więc poczucie winy i niespełnionego pragnienia z dnia na dzień rosło. Ania zaczęła więc uciekać. Jej ucieczką od niespełnionego pragnienia stało się odchudzanie poprzez mocno restrykcyjne diety.

Przed czym uciekamy – historia Marii.

Historia Marii.

Maria jest mamą trójki dzieci, ma otyłość. Zgłosiła do mnie po listę przepisów, dzięki którym jej dzieci nauczą się jeść zdrowo i smacznie. Maria lubi tłustą kuchnie, słodycze i słone przekąski. Taki styl odżywiania przełożył się na nadwagę u jej dzieci. Znajomi zaczęli jej zwracać uwagę, że powinna zmienić dietę swoim dzieciom, bo niedługo będą otyłe i doprowadzi to do wielu chorób. Maria poprosiła, abym nauczyła ją zdrowo gotować, ponieważ czuje się winna, że doprowadziła dzieci i siebie do takiego stanu.

Przed czym Maria ucieka? Przed poczuciem winy, wstydem i presją otoczenia. Nie podjęła tej decyzji samodzielnie, nie zrozumiała w czym tkwi problem i dlaczego dotychczasowa dieta okazała się niewłaściwa. Marii zależy na tym, aby spełnić oczekiwania innych i aby nikt nie mógł narzucić jej, że jest złą matką i nie dba o zdrowie swoich dzieci. Od zawsze sama jadła tłusto, w jej rodzinnym domu jadało się dużo mięsa, mącznych wyrobów i ciast. Nie poznała innych nawyków żywieniowych. Po uwagach znajomych nie potrafi poradzić sobie z emocjami, czuje do siebie złość. Jej pragnieniem jest dobro dzieci, a czuje że je zawiodła i skrzywdziła.

Bezustanna próba ucieczki.

Im więcej narasta w nas negatywnych emocji, nieprzyjemnych myśli, niespełnionych pragnień tym częściej stają się one silniejsze i częstsze. Zaczynami więc przed nimi uciekać. Zazwyczaj kosztuje nas to bardzo dużo siły i energii. Codziennie towarzyszy nam uczucie, że nie jesteśmy zbyt dobrzy, że dopiero po osiągnięciu danego pragnienia nasze życie nabierze sens. I choć na pierwszy rzut oka wydaje się to być dobrym motorem naszej motywacji, ucieczka na dłuższą metę jest bardzo wyniszczająca.

Odchudzanie to proces, który powinien być pozbawiony ucieczki od negatywnych emocji. Motywacją nie może być poczucie winy czy presja innych osób. Najlepszym rozwiązaniem jest skupienie się na czymś autentycznym, na czym nam zależy i co da nam satysfakcję i radość.

Odchudzasz się czy uciekasz? Wykonaj test i sprawdź swoje motywacje.

Odchudzasz się czy uciekasz?
Odchudzasz się czy uciekasz?

Jak przestać gonić króliczka? Proste ćwiczenie.

Im szybciej gonimy za szczęściem, tym szybciej to szczęście ucieka. Zatrzymaj się więc na chwilkę i zastanów się, co jest dla Ciebie najważniejsze. Jakimi wartościami się kierujesz, co sprawia Ci radość a co daje satysfakcję. Zmiana, której siłą są pozytywne uczucia i emocje, jest stabilna a jej fundamenty trwałe. Odchudzanie jest również zmianą, która potrzebuje oparcia w Twoich wartościach.

Poniżej znajduje się lista podstawowych wartości . Wybierz te, które są dla Ciebie najważniejsze. Postaraj się ograniczyć do 3 – 5 wartości. Pomyśl dlaczego wybrałeś akurat te, spisz na kartce dlaczego są one dla Ciebie ważne. Jeśli brakuje Ci jakiś wartości – dopisz je.

bycie w porządkuambicjasamowystarczalnośćdbanie o siebieakceptacja
uczciwośćprzedsiębiorczośćrozwój osobistyduchowośćbycie zaangażowanym
bycie pomocnymbliskośćtroska o planetębycie troskliwymkontakt ze zwierzętami
bycie przyjaznymautentycznośćbycie odważnymkreatywnośćmądrość

Przełóż swoje wartości na motywację w odchudzaniu się.

Ok, wiesz już jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze więc przyszedł czas aby przełożyć je na konkretne działanie. Spójrz na poniższe przykłady jak prosto można przełożyć swoje wartości na motywację. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: jak moja wartość może pomóc mi w odchudzaniu się? Sprawdź też jakich błędów nie popełniać podczas odchudzania się.

motywacja w odchudzaniu
motywacja w odchudzaniu
Odchudzanie to zmiana, która wymaga oparcia w silnej motywacji. Sprawdź jak ją zbudować, aby pozbyć się uczucie wina i złych emocji.
Bibliografia:
  • Ciarrochi J., Bailey A., Harris R. [2019]. Pożegnaj wagę. Jak wykorzystać techniki ACT w odchudzaniu i utrzymaniu wymarzonej sylwetki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Źródło zdjęcia głównego: canva.com.pl
5 1 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x