5 powodów dla których warto suplementować selen w Hashimoto
Dietoterapia,  Witaminy i minerały

5 powodów dla których warto suplementować selen w Hashimoto

Farmakologia Hashimoto polega na przyjmowaniu hormonów tarczycy (L-tyroksyny). Jednak jest to tylko leczenie niedoczynności tarczycy, czyli objawu choroby. Samo przyjmowanie hormonu nie łagodzi stanu zapalnego w organizmie, dlatego niezbędna jest odpowiednia dietoterapia a także suplementacja. Jednym z kluczowych elementów w holistycznym przebiegu leczenia choroby Hashimoto jest suplementacja selenem. Poznaj 5 powodów dla których warto suplementować selen w Hashimoto i popraw jakość swojego życia.

Powód nr 1 obniżenie stężenia przeciwciał we krwi.
selen obniża stężenie przeciwciał anty TPO

W artykule dieta w Hashimoto pisałam Wam o przeciwciałach, które atakują enzym odpowiedzialny za wytwarzanie hormonów tarczycy. Te przeciwciała w skrócie nazywane są anty – TPO. W licznych badaniach, które zostały przeprowadzone na terenie m.in. Grecji, Turcji, Austrii czy Niemiec w latach 1998-2011, wykazano znamienny wpływ suplementacji selenem na rozwój i przebieg choroby Hashimoto. Każde z tych badań zawierało dwie grupy kontrolne, czyli jednym podawano suplement diety innym placebo. U osób, które przyjmowały selen w dawce 200 µg na dobę zaobserwowano znaczący spadek przeciwciał anty – TPO, niekiedy nawet do wartości prawidłowych. Co ważne, suplementacja selenem nie wywołała żadnych efektów ubocznych i była skuteczna niezależnie od wieku osoby badanej.

Istotny jest jednak fakt, iż powyższe badania trwały min. 6 miesięcy a większość z nich 12 miesięcy. W przeprowadzanych badaniach, które trwały od kilku tygodni do maksymalnie trzech miesięcy, nie zaobserwowano znaczącego spadku przeciwciał. Zatem wprowadzając suplementację selenem należy spodziewać się efektów minimum po pół roku jego stosowania. Natomiast zaprzestanie suplementacji selenem już na kilka tygodni powoduje znaczący wzrost przeciwciał anty – TPO.

Powód nr 2 hamowanie procesów autoimmunologicznych i poprawa jakości życia.
selen poprawia jakość życia i zmniejsza stany lękowe

Kolejny powód wiąże się poniekąd z w/w badaniami. Spadek przeciwciał wpływa bezpośrednio na zahamowanie procesów autoimmunologicznych. Przekłada się to oczywiście na obniżenie stanu zapalnego w organizmie. A to właśnie stan zapalny odpowiedzialny jest za wiele objawów choroby takich jak stałe zmęczenie, słaba jakość snu czy problemy z koncentracją. Ponad 70% badanych wskazało, że poprawiła się ich jakość życia a także ustały stany lękowe i depresyjne. Na poprawę jakości życia u badanych najczęściej wymieniane były takie czynniki jak poprawa jakości snu, ustanie osłabienia, ustanie mgły mózgowej, zwiększona koncentracja oraz lepszy nastrój. Powodem jest prawdopodobnie zmiana obrotu metabolicznego dopaminy lub serotoniny w ośrodkowym układzie nerwowym pod wpływem suplementacji selenem.

Powód nr 3 selen zmniejsza ryzyko poporodowej dysfunkcji tarczycy.
selen zmniejsza ryzyko poporodowej dysfunkcji tarczycy

W badaniu przeprowadzonym na grupie kobiet ciężarnych wykazano, że suplementacja selenem zmniejsza ryzyko rozwoju poporodowej dysfunkcji tarczycy. Badaniu poddane były również dwie grupy kontrolne, czyli część osób przyjmowała suplement, część placebo. Co ciekawe u osób, które przyjmowały selen obraz USG tarczycy nie zmienił się znacząco. Jednak u tych kobiet, które przyjmowały placebo znacząco się pogorszył. Co oznacza, że suplementacja selenem w okresie ciąży zmniejsza ryzyko umiarkowanego i zaawansowanego stanu zapalnego tarczycy.

Powód nr 4 niedobór selenu jako czynnik dysfunkcji tarczycy i rozwoju niedoczynności tarczycy.
niedobór selenu w Hashimoto

Odkrycie z 1990 roku wskazuje, że niedobór selenu jest czynnikiem rozwoju chorób tarczycy. W badaniach przeprowadzanych w różnych krajach na terenie Europy stwierdzono, iż u większości osób ze zdiagnozowaną chorobą Hashimoto występują niedobory selenu. Jest to o tyle istotne, ponieważ selen uczestniczy w metabolizmie tarczycy. Choć to dość skomplikowany proces homeostazy hormonów tarczycy, postaram się w dwóch zdaniach najprościej wyjaśnić. Polega to na tym, że selenoenzymy uczestniczą w mechanizmach antyoksydacyjnych a także hamują reakcję utleniania jodu, który jest niezbędny do prawidłowej funkcji tarczycy. Jod odgrywa kluczową rolę w powstawaniu hormonów tarczycy. Oznacza to, że selenoenzymy korzystnie wpływają na syntezę i przemianę hormonów tarczycy. W tkankach tarczycy stwierdzono również ekspresję genów selenobiałek, obecnie badany jest ich wpływ na pracę gruczołu.

Powód nr 5 złagodzenie orbitopatii tarczycowej.
selen a orbitopatia tarczycowa

Choć orbitopatia tarczycowa znacznie częściej dotyczy osób z nadczynnością tarczycy, to nie można jej wykluczyć u osób z niedoczynnością. Poza tym nadczynność tarczycy jest często wstępem w chorobie Hashimoto, przechodząc później w niedoczynność. Okazuje się, że suplementacja selenem w dawce 200 µg poprawia jakość życia i zmian ocznych u osób z rozpoznaniem orbitopatii tarczycowej. Również EUGOGO (European Group On Graves’ Orbitopathy) rekomendują suplementację selenem.

Suplementacja a podaż z diety.

Jak wiecie nie jestem zwolenniczką suplementacji, jeśli istnieje możliwość dostarczenie danego składnika z diety. Ale jak to się ma w przypadku selenu? Otóż jego biodostępność z pożywienia waha się w granicach 50-80%. Aby zwiększyć jego biodostępność dieta powinna być bogata w białko oraz witaminy A, E i C. Selen występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, ale także w orzechach brazylijskich i zbożach.

Nieprawdą jest, że wystarczy zjeść 2-3 orzechy brazylijskie aby pokryć dziennie zapotrzebowanie na selen.

Wpisując w google zawartość selenu w orzechach brazylijskich znajdziecie informacje, że na 100 gramów zwartość selenu wynosi aż 103 µg. Niestety prawda jest zupełnie inna. Jakiś czas temu badaniu zostały poddane orzechy brazylijskie, które dostępne są na rynku polskim. Okazuje się, że średnia zawartość selenu wynosi poniżej 10 µg na jedną sztukę. Zatem, aby pokryć dziennie zapotrzebowanie należy zjeść około 7-8 orzechów.

Dziennie zapotrzebowanie na selen dla kobiet i mężczyzn wynosi 55 µg, zgodnie z najnowszymi normami z 2020 roku. Aby je pokryć należy zjeść np. 200 gramów śledzia lub 2 – 3 jajka. W Polsce jednak u większości osób odnotowuje się zbyt niskie stężenie tego pierwiastka we krwi. Przed suplementacją selenem należy oznaczyć jego stężenie we krwi i skonsultować to z lekarzem pierwszego kontaktu. Warto również udać się do dietetyka celem ułożenia i zbilansowania jadłospisu, który będzie pokrywał dzienne zapotrzebowanie na selen.

źródła selenu w diecie

Bibliografia:

  • Ratajczak M., Gietka – Czernel M., (2016). Rola selenu w organizmie człowieka. Źródło;
  • Głaz K., Orzechy brazylijskie jako źródło selenu? Food Forum nr 5 (21) / 2017, s. 59-63;
  • pod redakcją Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., (2020). Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie;
  • Zagrocki P., Kryczyk J., (2014). Znaczenie selenu w leczeniu choroby Hashimoto.
0 0 głosy
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
trackback

[…] tak. O tym, dlaczego należy suplementować selen w Hashimoto pisałam Wam już w osobnym artykule. Odgrywa on bardzo kluczową rolę, głównie poprzez […]

1
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x