dieta a depresja
Dietoterapia

Dietoterapia depresji

Na depresję na świecie choruje blisko 350 mln ludzi, zaś w Polsce około 1,5 mln. Dla porównania w Warszawie mieszka około 1,7 mln ludzi. Depresji towarzyszy stan zapalny w organizmie ze względu na podwyższony poziom wielu cytokin prozapalnych. Cytokiny są białkami, które pobudzają układ odpornościowy. Niestety im większy udział cytokin prozapalnych w organizmie tym większa reakcja zapalna. Przez to depresja bardzo często współwystępuje z wieloma chorobami zapalnymi takimi jak nieszczelność jelit, zespół jelita drażliwego czy wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Dieta a depresja to artykuł, w którym chcę Wam pokazać jaki ma wpływ sposób naszego odżywiania na przebieg choroby.

Na początku chciałabym Wam wyjaśnić zależność pomiędzy jelitami, układem immunologicznym a depresją. Temat nie należy do najłatwiejszych, ale postaram się, aby był jak najbardziej zrozumiały. Można go oczywiście pominąć i przejść od razu do dietoterapii depresji 🙂 ale warto poznać mechanizmy naszego organizmu.

Dietoterapia depresji to artykuł, w którym udostępniam dla Was za darmo 5-dniowy jadłospis wspomagający proces leczenia. Jadłospis jest do pobrania na końcu artykułu 🙂

Jelita – układ immunologiczny – depresja.

W artykule “popraw pracę swojego mózgu” pisałam Wam o tym jak ważną rolę odgrywa prawidłowa mikroflora jelitowa na nasze samopoczucie. Nasza flora bakteryjna, która stanowi kluczowy element osi jelitowo – mózgowej, wpływa na nasze samopoczucie oraz objawy depresyjne i lękowe. Dzieje się tak ponieważ odpowiedzialna jest za regulację wspomnianych przeze mnie cytokin prozapalnych, a także metabolizm tryptofanu. Tryptofan natomiast jest białkiem, który musimy dostarczyć wraz z pożywieniem. Poza tym jest substancją, z której między innymi powstaje serotonina, potocznie zwana hormonem szczęścia. Co najważniejsze, to właśnie w błonie śluzowej naszych jelit powstaje aż do 90% serotoniny. Dietoterapia depresji opiera się na codziennym, pełnym pokryciu zapotrzebowania a tryptofan.

Sytuacje stresowe wpływają na przepuszczalność bariery jelitowej, co bezpośrednio przekłada się na podwyższenie cytokin prozapalnych. Sytuacje te wpływają o tyle niekorzystnie, że wywołują nietolerancje i alergie pokarmowe i zwiększają stan zapalny organizmu. Pokarm, który dotychczas był spożywany nagle staje się antygenem, inaczej mówiąc czymś niebezpiecznym. Wymusza to na organizmie produkcję przeciwciał, które mają za zadanie walczyć z tym antygenem. Ponadto długofalowy stres negatywnie wpływa na skład i funkcje mikrobioty. Redukuje on ilość korzystnych bakterii a zwiększa ilość bakterii tlenowych, powodując dysbiozę jelitową.

Prawidłowy skład mikroflory jelitowej warunkuje także sprawne funkcjonowanie naszego układu immunologicznego. Wszelkie procesy, które zachodzą w obrębie jelit prowadzą do aktywacji układu immunologicznego, co oznacza, że zaburzenia mikroflory jelitowej rozpatrywane są w kontekście rozwoju depresji. Przewlekła nieszczelność jelitowa powoduje miejscowe stany zapalne zwiększając różnego rodzaju dolegliwości. Na przykład w chorobie afektywnej dwubiegunowej wykazano podwyższony poziom przeciwciał przeciw kazeinie (białka mleka) co skutkowało nasilenie objawów manii. Natomiast u pacjentów z depresją oraz zespołem jelita drażliwego, 12-sto tygodniowa dieta eliminacyjna zmniejszyła objawy lękowe i depresyjne.

Wspomniane przeze mnie już cytokiny prozapalne zmniejszają stężenie serotoniny oraz tryptofanu, który jest jej prekursorem. Dochodzi wówczas do zaburzenia metabolizmu tryptofanu, co przekłada się na zwiększenie stresu oksydacyjnego w organizmie. Powszechnie wykorzystywane leki w leczeniu depresji, czyli inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny, wykazują działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Oznacza to, że zarówno farmakoterapia jak również dietoterapia depresji odgrywają kluczową rolę w procesie jej leczenia.

Dietoterapia depresji.

Dietoterapia depresji opiera się na spożywaniu produktów spożywczych, które charakteryzują się działaniem przeciwzapalnym oraz antyoksydacyjnym. Niezwykle ważne jest także pokrycie dziennego zapotrzebowania na tryptofan, czyli białko, które dostarczamy wraz z pożywieniem. W dietoterapii depresji na uwagę zasługują również produkty bogate w cynk i selen, witaminę D, witaminy z grypy B oraz kwasy tłuszczowe omega – 3.

Specjalnie dla Was przygotowałam infografikę, którą możecie pobrać, by mieć zawsze pod ręką listę produktów polecanych w dietoterapii depresji.

dietoterapia depresji
dietoterapia depresji
Przepis na złote mleczko.

Chciałabym podzielić się z Wami takim przepisem, w którym główną rolę odgrywa kurkuma. W medycynie chińskiej od tysięcy lat wykorzystywana jest jako lek przeciwdepresyjny. Hamuje stan zapalny organizmu oraz reguluje odpowiedź immunologiczną. Poza tym jest silnym antyoksydantem. Kurkumina zawarta w kurkumie ogranicza również niekorzystny wpływ cytokin prozapalnych.

Mleczko z kurkumy powstaje z pasty, którą robi się ze sproszkowanej kurkumy i wody. 1 opakowanie kurkumy należy wymieszać na gładki mus z wodą (1/4 szklanki). Pasta musi być gładka a w konsystencji musi przypominać rzadki miód. Z tak powstałej pasty należy przygotować mleczko dodając pozostałe, ulubione produkty przeciwzapalne. a podaję Wam przepis na mój ulubiony zestaw.

Składniki:

  • 1 szklanka mleczka migdałowego (bez cukry)
  • 1/2 łyżeczki pasty z kurkumy
  • szczypta kardamonu, cynamonu oraz imbiru
  • 1 łyżeczka miodu oraz pyłku pszczelego

Sposób wykonania:

mleko wraz z pastą należy delikatnie podgrzać, ale nie zagotować. Dodać ulubione przyprawy, pyłek oraz miód. Jeśli doprowadzicie mleko do wrzenia należy odczekać aż przestygnie i dopiero wtedy dodać miód i pyłek pszczeli. W przeciwnym razie stracą one właściwości prozdrowotne.

Przykładowy jadłospis do pobrania.

Przygotowując ten post przede wszystkim założyłam sobie za cel, aby pokazać Wam jak prawidłowo układać jadłospis uwzględniający produkty szczególnie zalecane w dietoterapii depresji. Przykładowy jadłospis przygotowałam na całe 5 dni o kaloryczności 1800 kcal. Aby pobrać jadłospis – dietoterapia depresji, należy kliknąć w zdjęcie 🙂

darmowy jadłospis do pobrania
Bibliografia:
  • M. W. Wierzchanowska, T. Iwanicki: Rola mikrobiomu jelitowego w funkcjonowaniu układu nerwowego, KOSMOS: problemy nauk biologicznych, tom 69, nr 2, 2020 źródło;
  • L. Rudzki, A. Szulc: Wpływ jelitowej flory bakteryjnej na ośrodkowy układ nerwowy i jej potencjalne znaczenie w leczeniu zaburzeń psychicznych, Farmakoterapia w Psychiatrii i Neurologii, wyd. 2, 2013;
  • L. Rudzik, M. Frank, A. Szulc, M. Gałęcka, P. Szachta: Od jelit do depresji – rola zaburzeń ciągłości bariery jelitowej i następcza aktywacja układu immunologicznego w zapalnej hipotezie depresji, Neuropsychiatria i Neuropsychologia, wyd. 7, 2012;
  • Forum przeciw depresji, źródło;
  • Akademia dietetyki, źródło;
  • D. Gniadek: Tryptofan – żywność a nastrój, dietetycy.org, źródło.
  • źródło zdjęć: pixabay.com.pl, canva.com

4.3 4 głosy
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x