smażone pomidory z tajską bazylią
Dietoterapia,  Przepisy,  Sezonowość

Smażone pomidory z tajską bazylią

Sezon na pomidory zaczyna się już w kwietniu, ale najsmaczniejsze są te późno sierpniowe i wrześniowe. Czas zatem wyczarować coś dobrego z sezonowych pomidorów. Zapraszam Was zatem na pyszne smażone pomidory z tajską bazylią i grzankami, które śmiało mogą zastąpić klasyczną pomidorówkę. Oprócz przepisu znajdziecie także co nie co o właściwościach prozdrowotnych pomidorów.

Dlaczego warto jeść sezonowe warzywa w tym pomidory?

Przepis zaraz będzie, ale chciałabym Was zachęcić do kuchni sezonowej. Po pierwsze oprócz oczywistych kwestii ekonomicznych dochodzi także łatwość dostępności warzyw i owoców. Dodatkowo warzywa i owoce w szycie swojego sezonu wykazują największe właściwości prozdrowotne. Zawierają znacznie więcej witamin, minerałów i składników aktywnych biologicznie, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie.

Pomidory a także przetwory z pomidorów, są bogatym źródłem likopenu, który wykazuje silnie działanie przeciwutleniające. Jest on na tyle cenny w pomidorach, ponieważ wykazuje trzykrotnie większą aktywność przeciwutleniaczy niż witamina E. Zawartość likopenu wynosi około 30 mg /1 kg świeżych pomidorów. Badania wykazują, że obróbka termiczna pomidorów nie zmniejsza ilości likopenu a wręcz przeciwnie, w produktach przetworzonych ilość likopenu wzrasta i lepiej się przyswaja. Na przykład w koncentracie pomidorowym zawartość likopenu przekracza 300 mg/ 1 kg koncentratu. 

Likopen reguluje profil lipidowy, w szczególności obniża poziom cholesterolu całkowitego oraz jego frakcji LDL, tym samym istotnie przyczyniając się do zmniejszenia chorób krążenia. Systematyczne spożywanie pomidorów obniża również ryzyko zachorowania na niektóry nowotwory jak np. nowotwór płuc, żołądka, jajnika piersi czy przełyku. Dodatkowo likopen redukuje ryzyko powstawania miażdżycy oraz wykazuje działania ochronne wobec ludzkiego DNA.

Składniki na 3 – 4 porcje:

  • 1,5 kg tj. 8-10 sztuk świeżych pomidorów (polecam malinowe mniam!)
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 łyżeczka oleju rzepakowego
  • 20 gramów, czyli 1 kromka starego pieczywa na grzanki
  • garść bazylii tajskiej
  • ulubione przyprawy, ja dodałam pieprz czarny*, paprykę słodką i wędzoną, sól, sos sojowy.

*sprawdź w moim przepisie na tofucznicę, jakie właściwości prozdrowotne wykazuje pieprz czarny, gwarantuję, że Cię zaskoczę!

Sposób przygotowania:

pomidory należy naciąć z dwóch stron, zalać wrzątkiem i obrać ze skórki. Następnie pomidory należy pokroić oraz smażyć na patelni z dodatkiem oleju, aż odparuje z nich większość wody. Usmażone pomidory przekładamy do garnka, dodajemy przyprawy, sos sojowy oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Gotujemy 5 – 10 minut. W tym czasie stare pieczywo kroimy w kostkę i pieczemy, aby uzyskać grzanki. Do smażonych pomidorów dodajemy grzanki oraz bazylie tajską, jeśli ciężko Wam kupić tajską, świetnie sprawdzi się też taka zwykła. Smacznego!

Wartości odżywcze 1 porcji (około 410 gramów):

  • energia – 111,5 kcal
  • białko – 4,5 gramów
  • węglowodany – 15 gramów
  • tłuszcz – 2,4 gramów
  • błonnik – 4,8 gramów

Jak widzicie smażone pomidory z grzankami świetnie nadają się na zdrową przekąskę, w 100% FIT 🙂

smażone pomidory

Bibliografia:

0 0 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x