indeks glikemiczny marchewki
Dietoterapia,  Edukacja żywieniowa

Czy naprawdę znasz IG gotowanej marchewki?

Myślę, że wiele osób z pewnością odpowie, że z pewnością jest wysoki. I że gotowanej marchewki osoby z cukrzycą czy insulinoopornością jeść nie powinny. I tu wchodzę ja, cała na marchewkowo 🙂 Bo indeks glikemiczny gotowanej marchewki wcale nie jest wysoki. Naukowcy z Uniwersytetu Australijskiego odczarowali ten indeks glikemiczny. Stąd moje pytanie, czy naprawdę znasz IG gotowanej marchewki.

IG i ŁG marchewki, nie tylko gotowanej.

produktIGŁG
marchew obrana i ugotowana (80 g)332
marchew obrana, pokrojona w kostkę i ugotowana (80 g)492
marchew surowa, pokrojona w kostkę (80 g)352
marchew surowa, zmielona (80 g)392
marchew surowa161
sok z surowej marchwi (250 g)4310
marchew – indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny, foodandmood.pl

Jak widzicie indeks glikemiczny gotowanej marchewki wcale nie jest wysoki. Zatem czystym sumieniem polecam ją również osobom z zaburzoną gospodarką węglowodanową. Co oznacza, że można ją spokojnie zjeść z zupy 🙂 Pamiętajcie tylko, że ilość spożywanego produktu ma również znaczenie stąd umieszczona w nawiasach gramatura.

Czym jest IG i ŁG?

Indeks glikemiczny jest dość znanym pojęciem i choć tłumaczony bywa na sto różnych sposobów, jest nam to pojęcie całkiem znane. Najprościej tłumacząc indeks glikemiczny określa skalę produktów od 0 do 100, w jakiej podnoszą poziom glukozy we krwi po jedzeniu. Skala dzieli się na produkty o niskim, średnim i wysokim idenksie glikemicznym:

  • niski IG 0 – 55
  • średni 55 – 70
  • wysoki powyżej 70

Ładunek glikemiczny, w odróżnieniu od indeksu, uwzględnia także ilość spożywanych węglowodanów. Wynik ŁG stanowi iloczyn produktu oraz zawartych w nim węglowodanów, a uzyskany wynik dzieli się przez 100. Poniżej przykład jak wyliczyć ŁG produktu dla100 gramów papryki, w której znajduje się 5 gramów węglowodanów a której IG wynosi 15.

ŁG = 5 (ilość węglowodanów) x 15 (indeks glikemiczny) / 100 = 0,75

Również w przypadku ładunku glikemicznego określa się trzy stopniową skalę produktów o:

  • niskim ŁG 0 – 10 dla całodziennej diety poniżej 79
  • średnim ŁG 11 – 19 dla całodziennej diety 80 – 119
  • wysokim ŁG powyżej 20 dla całodziennej diety powyżej 120

Więcej na temat cukrzycy i insulinooporności już niebawem. Tymczasem zapraszam Was do artykułu o śniadanich białkowo-tłuszczowych przy IO.

Bibliografia:

0 0 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x