nadciśnienie tętnicze
Dietoterapia

3 mity o nadciśnieniu tętniczym

Nie planowałam tego posta, ale poziom abstrakcji i mitów, jakie krążą na temat nadciśnienia tętniczego nie daje mi spokoju. Często rola lekarza to tylko przepisanie leku i do widzenia. Powoduje to, że zaczynamy przeszukiwać internet, ale nie zawsze znalezione informacje są prawdziwe i rzetelne. 3 mity o nadciśnieniu tętniczym to takie top of the best największych nieporozumień, o jakich słyszałam.

Mit numer 1 – pomidor jest najlepszym źródłem potasu.

Wspominałam już o tym w moim poprzednim artykule na temat roli sodu i potasu w dietoterapii nadciśnienia tętniczego. Wiem, że się powtarzam, ale robię to celowo. Zależy mi bowiem, żebyście doskonale wiedzieli, jakie tak naprawdę źródła potasu są najlepsze. Pomidor jest słabym źródłem potasu, ponieważ w 100 g znajduje się jedynie 282 mg tego pierwiastka. Oczywiście zachęcam, aby spożywać pomidory, ale plasterek na kanapce nie pokryje dziennego zapotrzebowania. Aby pokryć dzienne zapotrzebowanie należy dostarczyć go z pożywienia w ilości 4700 mg. Poniżej dwa dzienne przykłady jadłospisu, które w 100% pokrywają zapotrzebowanie na potas.

przykład 1przykład 2
śniadanie warzywny omlet – z dwóch jaj, 4 łyżek otrębów pszennych, 4 łyżek maślanki, 1 łyżki mąki owsianej, garść szparagów plus sałatka z pomidora i pestek dyni – około 1390 mg potasuobiad indyk z botwinkowym kaszotto – 120 g indyka bez skóry, pęczek botwinki, kasza gryczana 50 g, 4 sztuki orzechów włoskich – około 1870 mg potasu
II śniadanie czekoladowo – miętowy pudding – pół awokado, garść świeżej mięty, 2 łyżki nasion chia, 2 łyżki kakao, 2 łyżki wody – około 1022 mg potasupodwieczorek kanapka z kremem brokułowym – 1 kromka chleba pumpernikiel, 5 różyczek brokuła, pół ząbka czosnku, łyżka płatków migdałowych – około 745 mg potasu
obiad złota fasolka z kaszą bulgur – szklanka białej fasoli, 5 łyżek sosu pomidorowego, pół łyżeczki curry, 3 łyżki kaszy bulgur, łyżeczka natka pietruszki i łyżeczka nasion słonecznika – około 2450 mg potasukolacja krem z brukselki i ziemniaków z soczewicą – brukselka 200 g, 2 ziemniaki soczewica czerwona 50 g, łyżka pestek dyni – około 2300 mg potasu
Suma: ponad 4800 mg potasuSuma: ponad 4900 mg potasu
źródła potasu w jedzeniu

Mit numer 2 – palenie tytoniu obniża ciśnienie krwi.

I usłyszałam to od młodej osoby, która pali, aby właśnie się uspokoić. U osoby, która pali papierosa jak i u osoby wdychającej dym nikotynowy następuje gwałtowny skok ciśnienia i przyspieszenie akcji serca. Taki stan utrzymuje się około 15 minut. Nałogowy palacz funduje sobie zatem takich skoków kilkanaście dziennie. Palenie tytoniu powoduje również zwiększenie stężenia cholesterolu LDL (tego złego) a zmniejszenie cholesterolu HDL (tego dobrego).

U osoby nałogowo palącej z nadciśnieniem tętniczym ryzyko przedwczesnego zgonu jest 3 – 5- krotnie wyższe. Łatwo to sprawdzić za pomocą tabeli SCORE, którą znajdziecie w artykule otyłość brzuszna a nadciśnienie.

Walka z nałogiem jest kluczową formą niefarmakologicznego leczenia nadciśnienia tętniczego. Zgodnie z zasadami postępowania w nadciśnieniu tętniczym wydanymi przez Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego należy bezwzględnie zaprzestać palenia tytoniu. Już po roku od zaprzestania palenia tytoniu ryzyko zawału serca, udaru mózgu oraz zgonu znacząco się zmniejsza. Po 5 latach od zaprzestania palenia tytoniu natomiast ryzyko jest podobne jak u osób niepalących.

mity o nadciśnieniu tętniczym
źródło: pixabay.com

Mit numer 3 – na nadciśnienie najlepsza jest dieta wysoko białkowa.

Głównie chodzi o dietę Dukana, Attkinsa i Cambridge. Wszystkie trzy opierają się na zwiększeniu podaży białka z diety kosztem pozostałych makroskładników. Natomiast u osoby z nadciśnieniem tętniczym zapotrzebowanie na białko wynosi tyle samo, co u osoby zdrowej. Zalecane spożycie białka z diety wynosi 0,8 – 1 g na 1 kg masy ciała. Zapotrzebowanie na białko wzrasta wtedy, kiedy prowadzimy aktywny tryb życia, bądź wykonujemy pracę fizyczną.

Zbyt wysoka podaż białka wiąże się z obciążeniem pracy nerek oraz wątroby. Nie chcę Was przynudzam wykładem z fizjologii człowieka, ale warto zapamiętać, że to właśnie nerki regulują ciśnieni krwi. Jeśli dojdzie do osłabienia filtracji w nerkach zwiększa się wchłanianie sodu. I choć już pisałam o tym wielokrotnie, powtórzę to raz jeszcze. Im większa ilość sodu w organizmie tym większe ciśnienie tętnicze krwi.

Skąd zatem pomysł na dietę wysokobiałkową przy nadciśnieniu tętniczym? Otóż krótkotrwałe stosowanie takiej diety przyczynia się do szybszej utraty masy ciała. Każdy zrzucony kilogram przy otyłości i nadciśnieniu odgrywa bardzo duże znaczenie w leczeniu niefarmakologicznym nadciśnienia tętniczego. Redukcja masy ciała o 10 kg skutkuje zmniejszeniem ciśnienia skurczowego o 20 mm Hg i rozkurczowego o 10 mm Hg. Stosując natomiast dietę wysokobiałkową długoterminowo zwiększa się ryzyko pogorszenia pracy nerek. Przy okazji dodam, że redukcja masy ciała jest porównywalna jak na diecie dobrze zbilansowanej i urozmaiconej.

Zalecaną dietą w nadciśnieniu tętniczym jest dieta DASH, której poświęciłam odrębny artykuł. Dowiecie się z niego jakie są podstawowe założenia diety DASH, co należy jeść a jakie produkty ograniczyć. Długotrwałe stosowanie diety DASH przyczynia się zarówno do redukcji masy ciała jak również zmniejszenia nadciśnienia tętniczego.

dieta dash nadciśnienie
Źródło zdjęcia: pixabay.com

Co warto jeszcze wiedzieć?

Spotkałam się także ze stwierdzeniem, że mając nadciśnienie nie można chodzić po górach i latać samolotem. Tak, to prawda, że w górach czy w samolocie ciśnienie różni się od normalnego. Nie oznacza to jednak, że trzeba ze wspinaczek czy podróżowania samolotem rezygnować. Pamiętajcie, że wystarczy udać się do swojego lekarza pierwszego kontaktu lub kardiologa. Zazwyczaj u osób z nadciśnieniem tętniczym stopnia I i II bez dodatkowego czynnika ryzyka nie ma potrzeby nawet podnoszenia dawki leku. U osób z nadciśnieniem tętniczym III stopnia bądź mniejszego ale z dodatkowymi czynnikami ryzyka lekarz może zwiększyć dawkę leku.

Czy z nadciśnienia tętniczego można się wyleczy? Nie chcę wchodzić w kompetencję lekarza, bo nim nie jestem. Dodatkowo odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, bo to zależy z jakim nadciśnieniem mamy do czynienia. Czasami jest tak, że nadciśnienie tętnicze jest objawem jakiegoś stanu chorobowego jak np. otyłość, cukrzyca, czy zbyt wysoki cholesterol. Mówimy wtedy o nadciśnieniu tętniczym wtórnym. Po modyfikacji stylu życia (minimum 12 msc) i z niskim ryzykiem chorób sercowo – naczyniowych, lekarz może podjąć decyzję o wstrzymaniu farmakoterapii. Decyzję natomiast ZAWSZE podejmuje lekarz, a nie osoba chorująca.

Zachęcam Was ogromnie do modyfikacji stylu życia oprócz leczenia farmakologicznego. Wiem z własnego doświadczenia, że dietoterapia, redukcja masy ciała oraz aktywny tryb życia potrafią czynić cuda. Szukajcie takich lekarzy, którzy oprócz wypisania recepty podpowiedzą Wam jak z tej choroby wyjść, bądź jak ograniczyć farmakoterapię do minimum. Korzystajcie z porad dietetyków, którzy wprowadzą Was w dietoterapię i nauczą Was jak prawidłowo się odżywiać.

Jeśli potrzebujesz wsparcia bądź ktoś z Twoich najbliższych choruje na nadciśnienie tętnicze zapraszam do kontaktu.

Bibliografia:
  • Wytyczne Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. Nadciśnienie tętnicze w praktyce, 2019: Zasady postępowania w nadciśnieniu tętniczym – 2019 rok.
  • Journal of medicine. F. M. Sacks, H. Campos: Leczenie dietą w nadciśnieniu tętniczym.
  • Wybrane problemy kliniczne. VIA MEDICA 2013. A. Grzelak, J. Suliburska: Popularne diety a chorzy z nadciśnieniem tętniczym.
  • Źródło zdjęć: https://pixabay.com/pl/
food and mood

5 1 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x