sód dieta podaż
Dietoterapia,  Witaminy i minerały

Jaki wpływ na Twoje ciśnienie ma sód i potas?

W dietoterapii i dietoprofilaktyce nadciśnienia tętniczego dużą rolę odgrywają dwa pierwiastki – sód i potas. Zasada jest bardzo prosta, należy ograniczyć spożywanie sodu, zaś zwiększyć spożywanie produktów bogatych w potas. W największym i najbardziej wiarygodnym badaniu INTERSALT, potwierdzono że im wyższa podaż soli tym wyższe ciśnienie tętnicze krwi. Na zwiększenie się ciśnienia tętniczego wpływa także niedobór potasu w diecie. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj i sprawdź jaki wpływ na Twoje ciśnienie ma sód i potas.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Jakie są zalecenia spożycia soli w dietoterapii nadciśnienia tętniczego.
  • W jakich produktach znajdziesz duże ilości soli, choć się tego nie spodziewasz.
  • Jakie są normy spożycia potasu oraz w jakich produktach znajdziesz go najwięcej.
  • Kiedy należy uważać na zbyt dużą podaż potasu.
  • Jaki wpływ na Twoje ciśnienie ma sód i potas.
  • Jaka dieta dostarcza zalecanej ilości potasu.

Sód.

Źródłem sodu w diecie jest przede wszystkim sól kuchenna oraz produkty, które zawierają ją w surowej postaci jak np. mięso i przetwory. Duże ilości sodu występują także w produktach wzbogacanych w glutaminian sodu oraz w produktach wysokoprzetworzonych.

Dietoterapia i dietoprofilaktyka nadciśnienia tętniczego polega na ograniczeniu spożywania sodu, ale nie jego całkowitej eliminacji. Sód uczestniczy w regulacji gospodarki wodnej i kwasowo – zasadowej. Jego bardzo ważną rolą jest również przekazywanie impulsów w prawidłowym funkcjonowaniu komórek nerwowych i mięśniowych. Niedobory sodu w organizmie występują bardzo rzadko, ale są za to niebezpieczne. Powodują obrzęki, bóle głowy, nudności i wymioty, zaburzenia orientacji a w skrajnych przypadkach doprowadzają nawet do śpiączki.

Dlaczego w Polsce przeciętna podaż soli przekracza normę aż o 130%?

Niestety częściej dochodzi do nadmiernej podaży sodu, niż niedoborów. Mamy w zwyczaju dosalanie potrawy i to często przed jej spróbowaniem. Zamiast podkreślać smak danych produktów spożywczych ziołami używamy na potęgę soli, która osłabia naturalne aromaty danych potraw. Często obserwuję jak małe dzieci zamiast posypać zupę pomidorową świeżym koperkiem, dosalają ją, a ze strony rodziców nie ma żadnej reakcji. Dodam, że nie są to moje fanaberie i czepialstwo. Z roku na rok liczba chorych wzrasta a wiek zachorowania spada. Na nadciśnienie tętnicze leczą się już dzieci i młodzież. Ubolewam też nad tym, że w restauracjach czy bistrach zamiast soli nie są podawane np. mieszanki ziół, które pogłębią smak danego dania.

Zalecane dzienne spożycie sodu dla osób z nadciśnieniem tętniczym wynosi 2 gramy na dobę, czyli nie więcej niż 5 gramów soli kuchennej. Takie ograniczenie powoduje średnio spadek ciśnienia tętniczego o 5,4/2,8 mm HG.

zalecenia spożycia soli w nadciśnieniu tętniczym, sól a nadciśnienie tętnicze
Autor: Anna Sulencka,
Źródło: pixabay.com

Produkty spożywcze z dużą ilością sodu.

Dla mnie największym zaskoczeniem są płatki kukurydziane, w których na 100 g znajduje się aż 1167 mg sodu. Co ciekawe to znacznie mniej niż popularne chipsy bekonowe, w których na 100 g zawartość soli nie przekracza średnio 800 mg. Nie muszę chyba dodawać, że wszelkie gotowe mieszanki przypraw, kostki rosołowe czy warzywne oraz przyprawy typu jarzynka czy maggie to głównie sama sól. Poniżej w infografice umieściłam produkty, które zawierają dużą ilość sodu na 100 g produktu. W dietoterapii nadciśnienia tętniczego produkty te powinny być ograniczone do minimum. Nie oznacza to, że już na zawsze należy pożegnać się ze śledziem marynowanym czy parmezanem. Warto jednak sięgać po te produkty jako dodatek do dania i nie częściej niż 1-2 razy w tygodniu. Zdrową alternatywą kupnych wędlin i kiełbas są własne, domowe produkcje, do których Was serdecznie namawiam.

produkty spożywcze z dużą zawartością sodu, produkty spożywcze z dużą zawartością soli

Pamiętajcie także o produktach wysokoprzetworzonych typu instant, daniach typu fast food oraz gotowych daniach w słoikach. Zawierają nie tylko dużą zawartość sodu ale również glutaminianu sodu, który jest niebezpieczny dla zdrowia.

Potas.

Potas, podobnie jak sód, reguluje gospodarkę wodno – elektrolitową. Jest antagonistą sodu, to znaczy że zmniejsza ilość wody pozakomórkowej. Często skarżymy się na tak zwane “zatrzymanie wody w organizmie” i zamiast zwiększyć ilość produktów bogatych w potas sięgamy po suplementy diety. Potas chroni nasze serce, nerwy i mięśnie a także uczestniczy w metabolizmie białek i węglowodanów.

W przeciwieństwie do sodu, spożycie potasu w Polsce jest niskie skutkiem czego powstają niedobory. Zbyt niska podaż potasu doprowadza do zaburzeń pracy serca, skurczy mięśni, zaparć i osłabienia skurczy jelit a w skrajnych przypadkach do upośledzenia funkcji nerek. Przy nadmiernej podaży sodu a niskiej podaży potasu dochodzi do wzrostu ciśnienia tętniczego, jak również zwiększa się ryzyko zawału.

Nadmierna podaż potasu wydalana jest wraz z moczem, jednak przy zaburzeniach pracy nerek dochodzi do poważnych powikłań. Niestety nieleczone nadciśnienie tętnicze, oraz współistniejące choroby metaboliczne jak otyłość, cukrzyca, zaburzenia gospodarki lipidowej przyczyniają się do niewydolności nerek. Dlatego w chorobach nerek zbyt duża podaż potasu jest szkodliwa. Przy okazji zapraszam do lektury związanej z otyłością brzuszną i nadciśnieniem.

Dlaczego Polacy spożywają niedostateczną ilość potasu?

Niska podaż potasu z diety wynika głównie z nieświadomości i przyzwyczajeń. Uważamy, że plasterek pomidora na kanapce z szynką krakowską załatwi wszystko. Nasz talerz obiadowy w 60% zajmują tłuste mięsa i kiełbasy, zaś surówka jest tylko delikatnym akcentem. Nie wyobrażamy sobie fasolki po bretońsku bez kiełbasy i śniadania bez białego pieczywa. Kasze jadamy od święta a na suszone owoce i orzechy żałujemy pieniędzy. Znam wiele osób, które pomimo nadciśnienia tętniczego nie zmieniają nawyków żywieniowych, ponieważ biorą leki, a lekarz nic nie mówił o diecie. Ten brak edukacji żywieniowej w gabinetach lekarskich jest niestety standardem.

Zalecane dzienne spożycie potasu dla osób dorosłych wynosi 4700 mg na dobę. Kobiety w ciąży, które chorują na nadciśnienie, powinny tę podaż zwiększyć do 400 mg na dobę.

Produkty spożywcze bogate w potas.

Najlepszym źródłem potasu są produkty zbożowe, kasze, orzechy i suszone owoce, warzywa strączkowe oraz zielone warzywa liściaste. I tutaj chciałabym obalić mit pomidora, który uważany jest za najlepsze źródło potasu. Otóż w 100 g pomidora znajduje się jedynie 282 mg potasu. Natomiast w 100 g moreli suszonych znajduje się aż 1666 mg potasu. Ja wiem, że łatwiej zjeść 100 g pomidora niż 100 g moreli, ale umówmy się pomidor nie jest aż tak cudownym jego źródłem. To już w 100 g ziemniaków znajduje się 491 mg potasu.

produkty bogate w potas, źródło potasu w diecie

Jaki wpływ na Twoje nadciśnienie ma sód i potas?

Mam nadzieję, że odpowiedź na to pytanie jest już znana. Niemniej jednak chcę, żeby każdy, kto przeczyta ten artykuł, wyszedł stąd z jasną informacją. Nadmierna podaż soli oraz niedobór potasu w diecie zwiększa ciśnienie tętnicze krwi a także ryzyko chorób sercowo – naczyniowych. Wzrost podaży potasu z diety o każdy 1 g na dobę zmniejsza ryzyko chorób sercowych a także mózgowo – naczyniowych.

Dieta bogata w potas.

Dieta bogata w potas oraz polecana przy nadciśnieniu tętniczym to dieta DASH. Szczegółowo opisałam ją w artykule dieta DASH na nadciśnienie, w którym do pobrania za darmo znajduje się przykładowy jadłospis. Jeśli potrzebujesz indywidualnego jadłospisu opartego o Twoje preferencje żywieniowe, stan zdrowia oraz wyniki badań laboratoryjnych zapraszam do kontaktu.

Bibliografia:
5 1 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
trackback

[…] już o tym w moim poprzednim artykule na temat roli sodu i potasu w dietoterapii nadciśnienia tętniczego. Wiem, że się powtarzam, ale robię to celowo. Zależy mi bowiem, żebyście doskonale wiedzieli, […]

1
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x