Dietoterapia

Pasta! i basta

Czasami prosicie mnie, abym napisała posta na jakiś temat, który jest dla Was ważny, albo szczególnie Was interesuje. Nie ukrywam, że bardzo to lubię i zawsze z miłą chęcią podchodzę do takiego tematu. Nie mogłam postąpić inaczej i tym razem, zwłaszcza, że temat jest bliski mym kubkom smakowym. Świat makaronów to mój raj, nie potrafiłabym bez nich żyć. Dlatego zapraszam do lektury pasta! i basta.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Jakie są rodzaje makaronów.
  • Jaki mają skład i wartości odżywcze.
  • Po jakie makarony warto sięgać.
  • Czy na diecie odchudzającej można jeść makaron.

Rurki, penne, świderki…

Wybór makaronów jest olbrzymi zarówno pod kątem rodzajów, składu a także dodatków, które urozmaicają smak i wygląd. Rodzaje makaronów, czyli to jaki mają kształt, ma znaczenie nie tylko wizualne, ale także do jakiego dania zostaną podane.

Spaghetti. Chyba nikogo nie zdziwi fakt, że ten rodzaj makaronu został stworzony do sosów, głównie pomidorowych z dodatkiem mięsa lub owoców morza. Świetnie sprawdzi się także z sosami ziołowymi, czy kremowymi.

Penne, czyli nasze polskie rurki. Również idealny do sosów, z tą przewagą, że bardzo dobrze wchłania sos w przeciwieństwie do spaghetti. Makaron penne najczęściej podaje się z sosami na bazie śmietany (tak zwane białe sosy). Jeśli chcecie przygotować zapiekankę polecam wybrać cannelloni, są większe a ich “ścianki” nie są tak grube.

Farfalle, przepiękne kokardki, które stworzą piękną dekorację do sałatek. Lubią być dodawane do zup, tak samo jak fusilli. Swoim charakterystycznym kształtom dodają finezji każdej potrawie.

Tagliatelle. Idealny do sosów bezmięsnych. Prostota tego makaronu dodaje uroku i elegancji bardzo prostych potraw. Wyśmienicie smakuje z pomidorkami koktajlowymi, świeżą bazylią, oliwą z oliwek i startym parmezanem. Jeśli jednak chcemy podać go wraz z sosem śmietanowym i szpinakiem, warto wybrać fettuccine. To również długie wstążki, ale znacznie szersze niż tagliatelle.

Ravioli i tortellini, uwielbiam te włoskie nazwy. Idealne do faszerowania i polecam zrobić je samodzielnie w domu. Obiecuję na dniach wrzucić prawdziwy, włoski przepis! Ravioli ma kształt kwadratów, zaś tortellini przypominają takie mini pierożki.

Rodzajów makaronu pod kątem ich kształtu oraz zastosowania jest sporo, przytoczyłam zaledwie kilka z nich. Jeśli ktoś chciałby zgłębić bardziej ten temat polecam zakupić książkę kucharską, najlepiej włoską. Zrobienie samodzielnie makaronu nie jest niczym skomplikowanym, lecz różnica w smaku jest nie do opisania!

Podział makaronów.

Przygotowując się do tego posta, odkryłam ile makaronów jeszcze nie odkryłam 😉

Makarony pszenne

Większość makaronów wytworzona jest z twardej pszenicy, czyli mąki durum bądź kaszki z niej otrzymywanej, czyli semoliny. Semolina nie jest kaszką manną, choć często z nią bywa mylona. Makarony jajeczne, czyli popularne nitki, otrzymywane są z miękkiej pszenicy, zawierają więcej tłuszczu i są bardziej kaloryczne od tych z pszenicy durum. Wybierając makaron pszenny polecam sięgać po te pełnoziarniste. Produkty pełnoziarniste mają niższy indeks glikemiczny, oraz więcej błonnika pokarmowego. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko gwałtownego wzrostu cukru we krwi a następnie szybkiego spadku oraz na dłużej pozostajemy syci.

Średnie wartości odżywcze makaronów z mąki durum bądź semoliny na 100 gramów produktu:

  • energia około 340 kcal
  • białko około 12 gramów
  • tłuszcze około 1 grama
  • węglowodany około 71 gramów
  • błonnik około 3 gramów

Średnie wartości odżywcze makaronów jajecznych z miękkiej pszenicy na 100 gramów produktu:

  • energia około 390 kcal
  • białko około 13 gramów
  • tłuszcze około 3,4 gramów
  • węglowodany około 76 gramów
  • błonnik około 2,6 gramów

Makarony ryżowe.

Skład makaronów ryżowych to mąka ryżowa i woda. Pod względem odżywczym uboższe są o białko i tłuszcz w stosunku do makaronów pszennych. Makarony ryżowe charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym, znajdują się w przedziale 50-70. Dlatego też nie są polecane dla osób z cukrzycą, czy insulinoopornością. Przygotowując makaron ryżowy warto do dania dodać dużo warzyw oraz chude mięso, aby nie narazić się na gwałtowny wzrost cukru we krwi.

Makarony ryżowe występują najczęściej pod postacią wstążek bądź nitek, świetnie sprawdzają się do dań kuchni azjatyckiej. Często wzbogacane są mąką z tapioki oraz licznymi dodatkami, np. zieloną herbatą.

Średnie wartości odżywcze makaronów ryżowych na 100 gramów produktu:

  • energia około 359 kcal
  • białko około 7 gramów
  • tłuszcze poniżej 1 grama
  • węglowodany około 81 gramów
  • błonnik poniżej 1 grama

Makarony do dań kuchni azjatyckiej.

Popularnym makaronem w kuchni azjatyckiej jest soba, ramen i udon (noodles). Makaron soba składa się z mąki pszennej durum oraz mąki gryczanej. Makaron ramem natomiast głównie z mąki pszennej, zaś udon jest mieszanką mąki z tapioki oraz pszennej. Szczególnie polecam makaron soba ze względu na jego delikatny, lecz lekko orzechowy posmak.

Średnie wartości odżywcze w/w makaronów na 100 gramów produktu:

produkt/
wartości
sobaramen i udon
energia284 kcal385 kcal
białko8 gramów15 gramów
tłuszczponiżej 1 grama4 gramy
węglowodany61 gramów71 gramów
błonnikponiżej 1 gramabd

Makarony naturalnie bezglutenowe.

Oprócz makaronu ryżowego do makaronów naturalnie bezglutenowych zaliczamy makarony sojowe, makarony z ciecierzycy, soczewicy, czy fasoli a także kukurydziane czy gryczane. Makarony z nasion roślin strączkowych są bogatym źródłem białka, dlatego szczególnie polecam je weganom i wegetarianom. Poza tym są w grupie makaronów z najniższym indeksem glikemicznym i z dużą zawartością błonnika pokarmowego. Z doświadczenia polecam je gotować trochę krócej niż na opakowaniu, dzięki czemu zachowują dość stabilną konsystencję.

Średnie wartości odżywcze makaron z nasion roślin strączkowych na 100 gramów produktu:

  • energia około 340 kcal
  • białko około 24 gramów
  • tłuszcze około 1 grama
  • węglowodany około 56 gramów
  • błonnik około 5 gramów

Średnie wartości odżywcze makaronów gryczanych na 100 gramów produktu:

  • energia około 340 kcal
  • białko około 10 gramów
  • tłuszcze około 4 gramów
  • węglowodany około 65 gramów
  • błonnik około 6 gramów

Średnie wartości odżywcze makaronów kukurydzianych na 100 gramów produktu:

  • energia około 360 kcal
  • białko około 7 gramów
  • tłuszcze poniżej 1 grama
  • węglowodany około 80 gramów
  • błonnik poniżej 1 grama

Makarony bezglutenowe.

Nie jestem zwolenniczką takich produktów. Osobom z nietolerancją, alergią bądź nadwrażliwością na gluten zawsze doradzam produkty naturalnie bezglutenowe. Makarony bezglutenowe to głównie mieszanki mąki kukurydzianej i ryżowej z licznymi dodatkami, emulgatorami i zagęszczaczami. Są to produkty przetworzone i z wysokim indeksem glikemicznym.

Średnie wartości odżywcze makaronów bezglutenowych na 100 gramów produktu:

  • energia około 360 kcal
  • białko około 6 gramów
  • tłuszcze około 2 gramów
  • węglowodany około 78 gramów
  • błonnik poniżej 1 grama

Makarony z dodatkami.

Do tej kategorii zaliczam wszystkie makarony, zarówno pszenne, ryżowe czy z nasion roślin strączkowych. Są to makarony, do których dodawane są przyprawy, soki warzywne, koncentraty czy nawet herbatę. Nie sposób porównać ani uśrednić wartości odżywczych, ale wybierając takie produkty czytajcie ich skład. Warto, aby taki makaron składał się z mąki, dodatku np. pokrzywy i wody. Jeśli dochodzą zagęszczacze, czy barwniki, których nazw nawet nie potraficie przeczytać bez połamania języka, to nie jest najlepszy wybór. Makarony czarne, które ostatnio są bardzo popularne, zawierają atrament z kałamarnicy, zatem nie jest to produkt dla weganów, czy wegetarianów.

Czy makaron jest tuczący?

Tak, jeśli nie zachowa się umiaru, czyli praktycznie jak ze wszystkim. Panuje takie przekonanie, że na diecie redukcyjnej jedzenie makaronów, ziemniaków, chleba, czy serów to zbrodnia. Dieta redukcyjna, jak każda inna, musi być odpowiednio zbilansowana, zróżnicowana a przede wszystkim nie może być karą. Odchudzając się warto pewne produkty ograniczać, zmniejszać ich ilości, ale całkowite ich usunięcie z jadłospisu nie jest dobrym pomysłem. Prędzej, czy później i tak po nie sięgniemy, co wygeneruje tylko bezsensowne poczucie winy i słabości.

3 kroki, aby wybrać dobry makaron

Czytaj skład. Makaron ma się składać z mąki i wody, ewentualnie dodatek soku warzywnego, ziół bądź warzyw.

Wybieraj produkty pełnoziarniste. Są bardziej sycące, zawierają dużo błonnika i witamin.

Kieruj się jego przeznaczeniem. Jeśli gotujesz potrawę z kuchni azjatyckiej warto sięgać po odpowiednie do tego makarony.

P.S. A tak na marginesie, spróbuj zrobić makaron samodzielnie 🙂

Bibliografia:
  • H. Kunachowicz, B. Przygoda, I. Nadolna, K. Iwanow: Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wyd. PZWL, 2019
  • Książka kucharska. Szkoła gotowania po włosku i najlepsze przepisy. Wyd. SAMP
  • J. Bylinowska: Makarony – rodzaje, cechy, wszystko o makaronach. Publikacja portalu dietetycy.org.pl
0 0 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
trackback

[…] zachowują lepszą konsystencję. Jeśli lubisz makarony zapraszam Cię również do mojego artykułu pasta i basta!, w którym dowiesz się jakie makarony są przeze mnie […]

1
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x