mleczko makowe
Dietoterapia,  Witaminy i minerały,  Zero waste

Mleczko makowe

Tak, jest to legalne, zapewniam już na wstępie. Moje mleczko makowe jest zrobione z legalnego maku, czyli niebieskiego. Nie mylić z makiem lekarskim, z którego można wyizolować opium, w celu uśnieżenia bólu 😉 W związku z tym, iż mak lekarski powoduje także uzależnienie, nie jest dostępny. Natomiast mak niebieski, którego nasiona znajdziecie prawie w każdym sklepie jest źródłem wielu witamin i minerałów, zatem warto go systematycznie spożywać.

Napoje roślinne cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ są smaczne, niskokaloryczne i łatwo dostępne. Są świetnym zamiennikiem mleka krowiego, choć ich cena niestety jest dużo wyższa. Dlatego warto przygotowywać je samodzielnie w domu.

Składniki:

  • 1/2 szklanki maku
  • 500 ml wody
  • ewentualnie syrop z agawy albo ulubione przyprawy, świetnie sprawdzi się cynamon, kardamon a także skórka z cytryny.

Sposób przygotowania:

Mleczko makowe to bardzo szybki i prosty napój do zrobienia. Mak należy zalać wodą i odstawić na noc. Następnego dnia mak blendujemy z wodą, następnie odcedzamy. Do odcedzania trzeba przygotować sobie czystą ścierkę bądź pieluchę tetrową. Z podanych proporcji wychodzi 500 ml mleczka makowego. Proste, prawda?

Znaczenie maku w dietoterapii.

Przede wszystkim chciałabym podkreślić wysoką zawartość potasu (793 mg na 100 g), który odpowiada za utrzymanie prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej. Odgrywa szczególną rolę w profilaktyce nadciśnienia tętniczego, a także kamicy nerkowej. Uważa się także, że jest niezbędny do prawidłowego spalania węglowodanów i białek.

Mak zalecany jest również w profilaktyce hipercholesterolemii. Przede wszystkim ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które stanowią aż 70% wszystkich tłuszczy w maku. Mak dodatkowo nie zawiera cholesterolu, zatem jest świetnym dodatkiem do deserów. Kwasy tłuszczowe mają korzystniejszy wpływ na gospodarkę lipidową, jeśli dostarczymy odpowiednią podaż witaminy E. Tak się świetnie składa, że w maku go nie brakuje.

Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, rozpuszczalna jest w tłuszczach, których w maku nie brakuje. Chroni nasz organizm przed stresem oksydacyjnym, wykazuje również silnie działanie przeciwnowotworowe. Zapobiega także miażdżycy oraz chorobom sercowo – naczyniowym.

Na zakończenie dodam, że w 100 gramach maku znajdziemy aż 1,3 mg tiaminy, czyli witaminy B1, która reguluje pracę układu nerwowego. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, ponieważ uczestniczy w wielu procesach, np. energetycznych, enzymatycznych czy neurofizjologicznych.

Pamiętajcie o zero waste!

Nie wyrzucajcie maku, który odcedzicie. Wykorzystajcie go do deserów, albo upieczcie makowiec. Szkoda wyrzucać, coś, co jeszcze można wykorzystać. Ja zrobiłam makosernik cytrynowy. Przepis pojawi się już wkrótce. Oto kilka pomysłów na wykorzystanie maku:

  • dodaj do jogurtu naturalnego z otrębami i suszonymi owocami – zyskasz pyszne i zdrowe II śniadanie,
  • upiecz chleb albo bułeczki z makiem,
  • połącz z białym serem, jakiem i mąką, wrzuć do wrzątku i masz kluseczki leniwo makowe,
  • zmiksuj z ugotowaną kaszą jaglaną i daktylami i powstanie wege serniczek,
  • kto powiedział, że kluski z makiem można jeść tylko w Wigilię? 🙂

Smacznego!

komentarz
5 1 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x