suplementy diety
Dietoterapia,  Witaminy i minerały

Czy warto brać suplementy diety?

W dzisiejszych czasach jesteśmy narażeni na wiele czynników zewnętrznych, które są dla nas szkodliwe. Jest to przede wszystkim stres, pośpiech, siedzący tryb życia a także źle zbilansowana dieta, czy zanieczyszczenia w żywności. Dlatego też coraz częściej sięgamy po suplementy diety, które mają wpłynąć na lepsze samopoczucie, poprawić kondycję włosów, czy paznokci. Przyjmujemy suplementy diety, by przyspieszyć metabolizm, poprawić jakość snu, czy zapanować na stresem.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Co to są suplementy diety i czym różnią się od lekarstw.
  • Jakie są korzyści przyjmowania suplementów diety.
  • Jakie są zagrożenia przyjmowania suplementów diety.
  • W jaki sposób przyjmować suplementy diety.

Suplement diety a lek.

Suplement diety jest środkiem spożywczym (nie lekiem), którego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Są to skoncentrowane źródła witamin i minerałów lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny. Suplementy diety możemy kupić w formie tabletek, kapsułek, drażetek, a także saszetek z proszkiem, ampułek czy płynów z kroplomierzem.

Na opakowaniu suplementu diety muszą znajdować się następujące informacje:

  • określenie produktu z napisem “suplement diety”,
  • kategoria substancji odżywczych np. witamina B12,
  • zalecana dzienna porcja do spożycia, np. 1 tabletka dziennie,
  • ostrzeżenie dotyczące nieprzekraczania dziennej dawki,
  • stwierdzenie, że suplementy diety nie mogą być stosowane jako zamiennik zbilansowanej diety,
  • informacja o przechowywaniu niedostępnym dla dzieci.

Jaka jest zatem różnica pomiędzy suplementem diety a lekiem? Suplement diety, jak już wcześniej wspomniałam, jest środkiem spożywczym, który jest uzupełnieniem diety. Informacje zawarte na opakowaniu, bądź przedstawiane w reklamie nie mogą sugerować, że zbilansowana i zróżnicowana dieta nie może dostarczyć niezbędnych do życia składników. Lek natomiast zawiera substancje, które zapobiegają chorobom bądź je leczą.

Korzyści przyjmowania suplementów diety.

Jestem zwolenniczką zbilansowanej i zróżnicowanej diety. Niemniej jednak wiem, że w niektórych przypadkach suplementacja jest niezbędna, by odpowiednio odżywić nasz organizm. Jednym z takich przykładów jest suplementacja witaminą D. Jest ona niezbędna do zachowania zdrowych kości i zębów, zmniejsza ryzyko poronień oraz wspomaga układ odpornościowy. O wszystkich korzyściach przyjmowania witaminy D przeczytasz w moich postach, zapraszam do części I i części II. Niestety nasza dieta ani położenie geograficzne (brak słońca przez okres jesienno – zimowy) wpływają na zasadność suplementacji witaminą D.

Kolejnym przykładem uzasadnionej suplementacji jest wapń, o którym również Wam już pisałam, kliknij tutaj, aby przejść do artykułu. Wapń odgrywa kluczową rolę w profilaktyce osteoporozy. Okazuje się, że większość z nas nie dostarcza z pożywienia takiej ilości wapnia, jaka jest zalecana. Pomocą zatem są suplementy diety, które dostarczą i odżywią nasz organizm o brakujący pierwiastek.

Mogłabym takich przykładów wymieniać wiele, jak np. suplementacja witaminą B12 u weganów, czy kwasami DHA u kobiet w ciąży. Witaminy i minerały mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i życie, zaś ich niedobory doprowadzają do awitaminozy. Konsekwencją tego są poważne schorzenia i choroby, począwszy od stanu naszych paznokci, czy włosów, aż po zaburzenia układu nerwowego czy pracy serca.

Zanim jednak sięgniesz po suplement diety, sprawdź czy faktycznie tego potrzebujesz. Media bombardują nas reklamami, które zachęcają nas do kupna suplementów diety. Na pewno znacie wiele sloganów reklamowych jak np. “magnez na skurcze”, “biotyna na porost włosów” czy “selen na odporność”. Warto zadać sobie pytanie: czy moja dieta faktycznie nie dostarcza mi danej witaminy / pierwiastka?

Przedawkowanie suplementów diety.

Jednym z zagrożeniem przyjmowania suplementów diety jest przedawkowanie, które występuje najczęściej. Mówię o takich sytuacjach, kiedy nasza dieta w zupełności pokrywa zapotrzebowanie na witaminę bądź pierwiastek, a pomimo to przyjmujemy suplementy. Spożywając właściwą porcję warzyw i owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, odpowiednią porcję mięsa i ryb a także dobre źródła tłuszczy, nie potrzebujemy większości suplementów.

Przykładem jest witamina A, której niedobory obserwuje się bardzo rzadko. Najczęściej po suplementację retinolu sięgają Panie. Retinol oraz jego estry działają pozytywnie na naskórek, regulując jego złuszczenie. Dodatkowo retinolem wzbogacane są kremy przeciwzmarszczkowe. Niestety jego przedawkowanie jest toksyczne, dodatkowo działa także toksycznie na płód. W przypadku hiperwitaminozy A dochodzi do powiększenie wątroby, bólów głowy, osłabienia a także obniżenia gęstości mineralnej kości.

Wspominałam o suplementacji witaminą D ze względu na brak słońca oraz niedostateczną podaż z diety. Niemniej jednak z tym również nie możemy przesadzić. Hiperwitaminoza witaminy D doprowadza do hiperkalcemii, czyli zbyt dużego stężenia wapnia w organizmie. Konsekwencją czego są problemy z koncentracją osłabienie, senność a także kamica układu moczowego.

Pomimo dostatecznej podaży z diety często sięgamy po magnez ze względu na zmęczenie, skurcze bądź problemy ze stresem. Wysokie dawki magnezu działają przeczyszczająco i powodują zatrucia. Częstymi objawami są zaburzenie gospodarki kwasowo – zasadowej, odwodnienie i trudności w oddychaniu.

Kolejnym suplementem diety, po który często sięgamy to żelazo. Zmęczenie, problemy z koncentracją, osłabienie i senność przypisujemy najczęściej anemii. Nadmiar żelaza doprowadza do zaburzeń pracy serca, centralnego układu nerwowego, wzrostu wolnych rodników a także nowotworów. Obserwuje się także związek pomiędzy wysokim stężeniem ferrytyny a zawałem mięśnia sercowego.

Moja rada:

zanim zaczniesz suplementację skonsultuj to z lekarzem, zrób podstawowe badania krwi i moczu. Przyjrzyj się także swojej diecie, jeśli podejrzewasz u siebie jakieś niedobory postaraj się urozmaicić swój jadłospis. Przedawkowanie witaminami bądź pierwiastkami z pożywienia nigdy nie działa tak toksycznie jak przedawkowanie suplementem diety.

Nieodpowiednia suplementacja.

Znam wiele osób, które przyjmują garściami suplementy diety i co najgorsze spożywają je wszystkie na raz. Wiele witamin i minerałów działa na siebie antagonistycznie, co oznacza że zmniejsza się ich wchłanialność. Dlatego też popularne suplementy zawierające w jednej tabletce wszystkie witaminy nie mają najmniejszego sensu. Większość i tak nie zostanie wchłonięta przez nasze komórki, tylko wydalona z moczem lub kałem. Witaminy i minerały najlepiej wchłaniane są z pożywienia, zaś wchłanianie z suplementów jest tym większe im mniej dostarczamy ich z diety. To oznacza, że jeśli nasza dieta bogata jest np. w wapń to wchłanialność tego pierwiastka z suplementów diety jest znikoma.

Poniżej przygotowałam dla Was mini ściągawkę. Infografika przedstawia synergizm i antagonizm witamin i minerałów, wybrałam interakcje najsilniejsze i jak dotąd najlepiej poznane. Synergizm oznacza lepszą wchłanialność, zaś antagonizm blokuje przyswajanie danej substancji.

synergizm i antagonizm witamin
biodostępność minerałów

Podsumowanie.

Suplement diety jest środkiem spożywczym, którego celem jest odżywienie naszego organizmu o składnik, którego nie możemy dostarczyć z pożywienia. Nie wykazuje działań leczniczych i nie może zastąpić dobrze zbilansowanej diety. Najczęściej sięgamy po suplementy diety zawierające witaminy i minerały, choć do suplementów zaliczamy także probiotyki i prebiotyki, czy zioła.

Niestety coraz częściej sięgamy po suplementy diety niż urozmaicamy naszą dietę, która mogłaby dostarczyć nam te cenne składniki. W konsekwencji dochodzi do przedawkowania, co jest groźne dla zdrowia i życia, w tym również płodu. Poza tym nieumiejętne zażywanie suplementów często przynosi odwrotny skutek. Dzieje się tak, gdy dochodzi do niekorzystnych łączeń z innymi witaminami bądź minerałami. Konsekwencją tego jest zmniejszone wchłanianie wielu witamin i pierwiastków.

Suplementy diety bardzo często zachodzą w reakcje z pożywieniem, a także lekami. Jest to bardzo obszerny temat, na który zapraszam Was już wkrótce.

Bibliografia:
  • Główny Inspektorat Sanitarny: szczegółowe wymagania prawne dotyczące suplementów diety.
  • Redakcja naukowa M. Jarosz: Normy żywienia dla populacji Polski, Wydawnictwo PZWL.
  • Praca zbiorowa pod redakcją Z. E. Sikorskiego i H. Staroszczyk: Chemia żywności, główne składniki żywności. Wydawnictwo WNT Warszawa.
  • Bezpieczeństwo Pracy. M. Mieszkowska, E. Michota – Katulska: Suplementy diety, korzyści i działania niepożądane. Wydanie 6/2008.
  • Hygeia Public Health. H. Bojarowicz i P. Dźwigulska: Suplementy diety, część II. Wybrane suplementy diety i ich przeznaczenie.
  • Źródło zdjęcia głównego: canva.com
5 1 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
trackback

[…] suplementów diety z lekami to kontynuacja mojego artykułu na temat suplementacji. Stosowanie preparatów witaminowych, mineralnych lub ziołowych jest bardzo popularne, ale warto […]

Paula
Paula
1 miesiąc temu

Fajny artykuł. Właśnie tak jak jest tu napisane wiem, że nie dostarczam wszystkiego mojemu organizmowi, dlatego wspomagam się suplementami. Polecam wszystkim stronkę na której wszystko zamawiam https://www.fabrykasupli.pl/ Może się przydać ze względu na czas w jakim żyjemy

3
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x