dieta poprawiająca płodność
Dietoterapia,  Witaminy i minerały

Wpływ antyoksydantów na płodność mężczyzn

Z problemem niepłodności styka się coraz więcej osób, według WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) problem dotyczy aż 48,5 mln par. Natomiast jak podaje Polskie Towarzystwo Ginekologiczne z problemem niepłodności zetknęło się aż 1,5 mln par w Polsce. Brak możliwości poczęcia i posiadania dziecka niesie za sobą przykre konsekwencje jak poczucie winy, spadek samooceny a nawet rozpad związku. Główną przyczyną niepłodności u mężczyzn stanowią zmiany w parametrach jakości spermy wywołane przez stres oksydacyjny.

Czego dowiesz się z tego artykułu?
  • Jaki wpływ mają antyoksydanty na płodność mężczyzn?
  • Jakie produkty spożywcze wpływają na poprawę jakości spermy?
  • Czy sposób żywienia jest lekarstwem na niepłodność?
Stres oksydacyjny przyczyną niepłodności mężczyzn.

W naszym organizmie występują utleniacze (reaktywne formy tlenu) i przeciwutleniacze (antyoksydanty). Jeśli dojdzie do zaburzeń pomiędzy utleniaczami a przeciwutleniaczami mówimy o stresie oksydacyjnym. Reaktywne formy tlenu uszkadzają białka i cząsteczki DNA, a także znacząco obniżają płodność u mężczyzn. Badania potwierdzają, iż stres oksydacyjny jest powodem niepłodności mężczyzn w przedziale od 30% do 80% przypadków.

Za zachowanie równowagi oksydacyjnej w nasieniu odpowiadają czynniki enzymatyczne i nieenzymatyczne. Aktywność enzymów wspomagają antyoksydanty takie jak prowitamina A (beta karoten), witamina E i C, witaminy z grupy B, cynk, miedź, selen oraz glutation i kwas pantotenowy. W przypadku niedoboru powyższych składników dochodzi do zaburzenia równowagi oksydacyjnej, co w konsekwencji doprowadza do obniżenia jakości spermy.

Wpływ antyoksydantów na płodność mężczyzn.

Szczególną rolę wpływającą na poprawę płodności u mężczyzn odgrywa selen. Chroni plemniki przed nadmiernym działaniem reaktywnych form tlenu, uczestniczy w przebiegu spermatogenezy a także wspiera prawidłową ruchliwość plemników. Niedobór selenu w diecie jest przyczyną nieprawidłowego rozwoju plemników (główki i wstawki).

Witamina C zaś chroni materiał genetyczny zawarty w plemnikach przed utlenianiem. W połączeniu z witaminą E i l-karnityną ma udokumentowaną skuteczność w poprawie jakości nasienia. Tokoferol (witamina E) zmniejsza przewlekły stan zapalny i chroni plemniki przed toksycznym wpływem metali ciężkich.

L-karnityna w połączeniu z witaminą E wpływa na poprawę dojrzewania i ruchliwości plemników, a tym samym zwiększa szanse na zajście w ciąże. Natomiast koenzym Q10 znacząco poprawia objętość nasienia, ich liczebność oraz jakość. Cynk z kolei poprawia wytrzymałość, siłę a także ruchliwość plemników.

Czy wprowadzenie do diety wyżej wymienionych antyoksydantów jest lekarstwem na męską niepłodność? Oczywiście, że nie. ALE! Ale znacząco poprawią stan zdrowia mężczyzny, a tym samym jakość nasienia i spermatogenezy.

Produkty spożywcze bogate w prowitaminę A (beta karoten) oraz witaminy E i C.
Beta karotenWitamina CWitamina E
boćwinadzika różaolej z zarodków pszennych
jarmużrokitnikziarna słonecznika
marchewporzeczka czarnamigdały
pietruszka liścienatka pietruszkisałata radicchio
kalafiorczerwona paprykaszpinak
szczawtruskawkibrokuł
brzoskwiniakiwikiwi
melonpoziomkiorzechy laskowe
morele suszonebrukselkaszparagi
śliwki suszoneszpinakjeżyny
owoce bogate w witaminy
źródło zdjęcia canva.com, autor: Trang Doan
Produkty spożywcze bogate w cynk, miedź i selen.
CynkMiedźSelen
boczniakiprodukty zbożoweziarna słonecznika
grzyby suszonemakaron razowysezam
fasola czerwonapłatki owsianeorzechy laskowe
pieczarkiotręby owsianeorzechy brazylijskie
pestki dyniziarna słonecznikatuńczyk świeży
zarodki pszennesojawątróbka z kurczaka
sezamorzechy laskowenerki wieprzowe
tofuorzechy włoskiejaja kurze
komosa ryżowaciecierzycahalibut świeży
Produkty spożywcze bogate w witaminy z grupy B oraz glutation.

Do produktów spożywczych bogatych w witaminy z grupy B zalicza się głównie pełnoziarniste produkty zbożowe, mięso i ryby, owoce morza a także zielone warzywa, nasiona roślin strączkowych. Kwas pantotenowy to również witamina z grupy B, a dokładnie witamina B5. Znajdziemy ją głównie w nasionach roślin strączkowych oraz zbożach i nabiale. Świetnym zaś źródłem glutationu są zielone warzywa takie jak szparagi awokado, brokuły, szpinak czy jarmuż.

zielone warzywa
źródło zdjęcia: canva.com
Produkty spożywcze bogate w koenzym Q10 oraz l-karnitynę.

Koenzym Q10 znajduje się głównie w tłustych rybach takich jak łosoś, makrela, sardynki a także w algach morskich. Do bogatych zaś źródeł l-karnityny zaliczamy mięso, głównie wołowina oraz ryby, mleko i przetwory mleczne oraz orzechy, pestki i nasiona.

Bibliografia:
  • Kosmos. Problemu nauk biologicznych. B. Sawaniewska, D. Gajewska, E. Lange: Wpływ sposobu żywienia na płodność kobiet i mężczyzn. Tom 68, 2019.
  • Via Medica, prace poglądowe. Zakład Żywienia Człowieka, Warszawski Uniwersytet Medyczny. A. Jeznach – Steinhagen, A. Czerwonogrodzka – Senczyna: Postępowanie dietetyczne jako element leczenia zaburzeń płodności u mężczyzn z obniżoną jakością nasienia.
  • H. Kunachowicz, I. Nadolna, K. Iwanow, B. Przygoda: Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. PZWL, 2016.
  • Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. A. Wojtasiuk, E. Pietraś: co warto wiedzieć o selenie (LINK TUTAJ).
  • Bromatologia. Chemia. Toksykologia. 2010. H. Puzanowska – Tarasiewicz, L. Kuźmicka, M. Tarasiewicz: Antyoksydanty a reaktywne formy tlenu.
0 0 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
Natalia
Natalia
4 miesięcy temu

Bardzo ciekawy artykuł. Dobrze, że są poruszane także i takie tematy na tym blogu.

trackback

[…] Warto także rozważyć wdrożenie suplementacji witaminami E i C ze względu na ich korzystny wpływ przeciwzapalny. Powyższe witaminy są przeciwutleniaczami, które wspomagają układ odpornościowy. Sprawdź w jakich produktach jest ich najwięcej, kliknij TUTAJ. […]

fleck 5600
3 miesięcy temu

Hi there, after reading this amazing paragraph i am too glad to share
my know-how here with friends.

Adrianna
Adrianna
2 miesięcy temu

Ciekawy artykuł 🙂 Uświadamia jak ważna jest dieta, tym bardziej w staraniach o dziecko 🙂

6
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x