Dietoterapia,  Przepisy,  Ze słownika dietetyka

Przykładowy jadłospis w hipercholesterolemii

Hipercholesterolemia jest przewlekłym stanem, w którym mamy do czynienia z podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi oraz jego frakcji LDL we krwi. Jest to stan, w którym dochodzi do zaburzenia gospodarki lipidowej w organizmie, zatem jest to schorzenie dietozależne. Z najnowszych statystyk wynika, iż na hipercholesterolemię cierpi aż 60% populacji Polski. W większości jest ona skutkiem złej diety, nadwagą i/lub otyłości oraz braku aktywności fizycznej.

Diagnoza hipercholesterolemii

Na temat diagnostyki oraz interpretacji gospodarki lipidowej pisałam w artykule cholesterol w normie, który możesz przeczytać TUTAJ.

Według Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego o hipercholesterolemii mówimy, kiedy:

  • stężenie cholesterolu całkowitego we krwi przekracza 190 mg/dl oraz
  • stężenie frakcji cholesterolu LDL przekracza 115 mg/dl
Dietoterapia w hipercholesterolemii

W hipercholesterolemii dzienne spożycie cholesterolu powinno wynosić maksymalnie 200 mg. Warto zatem sięgać po takie produkty, które tego cholesterolu mają mniej. Poniżej tabela z przykładowymi zamiennikami.

Produkt z wysoką zawartością cholesterolu ( poziom cholesterolu w mg na 100 g produktu)Proponowany zamiennik (poziom cholesterolu w mg na 100 g produktu)
mleko 3,2 % tłuszczu – 14 mgmleko 0,5 % tłuszczu – 2 mg
wątroba wieprzowa – 354 mgpierś z indyka bez skóry – 43 mg
smalec – 95 mgolej rzepakowy – 0 mg
sardynki – 142 mghalibut biały – 41 mg
ser cheddar – 90 mghummus – 0 mg
serek kanapkowy typu fromage- 113 mgtwaróg chudy – 2 mg
masło – 248 mgmargaryna roślinna – 0 mg
śmietana 18% tłuszczu – 56 mgjogurt naturalny 2% tłuszczu – 8 mg
pasztet pieczony – 370 mgszynka gotowana wieprzowa – 41 mg
makaron czterojajeczny – 68 mgmakaron bez jajek – 0 mg
majonez – 65 mgoliwa z oliwek – 0 mg

Pamiętaj, najwięcej cholesterolu znajdziesz w jajach, podrobach i wędlinach z podrobów oraz w tłuszczach mlecznych.

Czy wiesz, że?

Produkt, w którym znajduje się najwięcej cholesterolu to mózg wieprzowy – to aż 2500 mg na 100 gram. Zaś w warzywach, owocach czy orzechach poziom cholesterolu wynosi 0 mg.
Przykładowy jadłospis na obniżenie cholesterolu

KLIKNIJ TUTAJ, aby pobrać przykładowy jadłospis na 1 dzień. Ilość cholesterolu w mojej przykładowej diecie nie przekroczyła 100 mg.

Chciałabym zaznaczyć, iż jest to tylko przykład. Jeśli zależy Ci na diecie indywidualnie dopasowanej jak również uwzględniającej Twoje zapotrzebowanie energetyczne oraz uwzględniającej stan Twojego zdrowia ZAPRASZAM DO KONTAKTU. Więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ.

Bibliografia:

  • red. naukowa Mirosław Jarosz: Normy żywienia dla populacji polskiej, wyd. Instytut Żywności i Żywienia, 2012
  • Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne https://www.escardio.org/
  • H. Kunachowicz, B. Przygoda, I. Nadolna, K. Iwanow: Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wyd. PZWL, 2017
0 0 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x