Dietoterapia,  Witaminy i minerały,  Ze słownika dietetyka

Komosa ryżowa w dietoterapii

Komosa ryżowa, zwana także kaszą quinoa, została zaliczona do grupy super – foods. Nie bez przyczyny, ponieważ charakteryzuje się kosmicznymi właściwościami prozdrowotnymi. Ziarna komosy ryżowej mają bogaty skład odżywczy, zawierają cenne witaminy, przeciwutleniacze oraz minerały. Ze względu na tak cenny skład zalecana jest w dietoterapii i profilaktyce wielu chorób. Wprowadzenie na stałe do codziennego menu komosy ryżowej niesie za sobą szerokie korzyści zdrowotne.

Czy wiesz, że?

Łacińska nazwa komosy ryżowej to chenopodium, co oznacza gęsia stopa.
Białko.

Komosa ryżowa, w porównaniu z innymi zbożami, posiada zdecydowanie większą ilość białek. Skład aminokwasowy jest porównywalny do białka zwierzęcego, zatem jest to idealny zamiennik dla wegetarian i weganów. Quinoa zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli takie które organizm musi otrzymać wraz z pożywieniem. Jest to również zalecany produkt dla osób z nietolerancją bądź alergią na gluten, ponieważ quinoa naturalnie nie posiada uczulających białek. To właśnie z komosy ryżowej powstaje bezglutenowe piwo.

Warto wiedzieć.

Większą zawartość białka posiadają rośliny komosy ryżowej uprawianej w Peru, niż w Polsce. Warto zatem sprawdzić skąd pochodzi dany produkt.
Tłuszcze.

Quinoa zawiera kwasy tłuszczowe nienasycone, głównie kwas linolenowy, oleinowy i linolowy. Są to tłuszcze, które pozytywnie wpływają na profil lipidowy oraz obniżają poziom cholesterolu we krwi. Cholesterol odgrywa bardzo ważną rolę w życiu człowieka, ale także przyczynia się do wielu chorób. O tym jak utrzymać cholesterol w normie możesz przeczytać TUTAJ. Spożywanie komosy ryżowej jest zalecane w profilaktyce takich chorób jak miażdżyca, hipercholesterolemia a także w nadciśnieniu tętniczym.

Węglowodany i błonnik.

W przeprowadzonym badaniu z udziałem osób dorosłych, spożywających systematycznie komosę ryżową, zaobserwowano obniżenie poziomu glukozy we krwi. Jest to zatem produkt skierowany dla diabetyków, ze względu na niski indeks glikemiczny (IG=35) oraz wysoką zawartość cukrów złożonych. W przeprowadzonym badaniu zauważono, iż dodanie komosy ryżowej do posiłku bogatego w cukry proste (fruktozę) znacząco obniża ich negatywny skutek. Dzięki temu jest to produkt dla osób, które zmagają się z przerostem bakteryjnym jelita cienkiego (SIBO).

Komosę ryżową polecam także osobom odchudzającym się, ze względu na wysoką zawartość błonnika. Błonnik w połączeniu z wysoką zawartością białka daje uczucie sytości, a także działa termogennie. Zwiększa się dzięki temu wydatek energetyczny organizmu, co bezpośrednio przekłada się na lepszą przemianę materii.

Minerały. Komosa ryżowa vs. kasza gryczana i jaglana.
Produkt/minerałyWapńPotas ŻelazoMagnezFosforSelenCynkMiedźMangan
Kasza gryczana25 mg443 mg2,8 mg218 mg459 mg8,4 ug3,5 mg0,41 mg2,04 mg
Kasza jaglana10 mg220 mg4,8 mg100 mg240 mg2,7 ug3,4 mg0,78 mg1,61 mg
Komosa ryżowa45 mg563 mg4,57 mg197 mg457 mg8,5 ug3,1 mg0,59 mg2,03 mg
Witaminy. Komosa ryżowa vs. kasza gryczana i jaglana.
Produkt/witaminyB1 (tiamina)B2 (ryboflawina)B5 (kwas pantotenowy)B6 (pirydoksyna)E (tokoferol)
Kasza gryczana0,54 mg0,12 mg1,23 mg0,67 mg0,31 mg
Kasza jaglana0,73 mg0,38 mg1,53 mg0,75 mg0,10 mg
Komosa ryżowa0,36 mg0,31 mg0,77 mg0,48 mg2,44 mg
Antyoksydanty i flawonoidy.

Kasze są niezwykle bogatym źródłem witaminy z grupy B i jak widać w porównaniu, komosa ryżowa im dorównuje. Jednak to stężenie witaminy E oraz takich pierwiastków jak wapń, potas czy selen bezpośrednio przekładają się na jej prozdrowotny wpływ.

Witamina E oraz selen są silnymi przeciwutleniaczami, które chronią nasz organizm przed wczesnym starzeniem się, infekcjami oraz wirusami. To oznacza, że ich działanie pobudza nasz układ odpornościowy do większej obrony przed wieloma czynnikami. Dotyczy to również wielu chorób jak i nowotworów.

Zawartość flawonoidów w komosy ryżowej wynosi aż 58 mg na 100 g, czym zdecydowanie przewyższa inne popularne, zboża. Quinoa charakteruzuje się dużą zawartością kwercetyny oraz kamferolu, które odgrywają ważną rolę w leczeniu wielu dolegliwości i chorób. Pamiętacie mój wpis dotyczący rozmarynu? Jeśli nie, to serdecznie zapraszam do poczytania, ponieważ wyjaśniłam w nim znaczenie prozdrowotne kamferolu. Kliknij tutaj, aby przejść do artykułu.

Kwercetyna jest złotym środkiem stosowanym w leczeniu różnego rodzaju alergii. I tutaj chciałabym delikatnie zwrócić Waszą uwagę na poziom wapnia, który wynosi aż 45 mg w 100 gramach komosy ryżowej. Wapń również stosowany jest w leczeniu wysypek, nadwrażliwości skórnych oraz alergicznych krostek. W połączeniu z kwercetyną jest gotowym, domowym lekarstwem przeciwhistaminowym.

Warto wiedzieć.

Komosa ryżowa charakteryzuje się również dużą zawartością saponin, które chronią nasze komórki przed śmiercią. Dzięki temu liście quinoa chronią się same przed szkodnikami, a ich uprawa jest wolna od pestycydów.
Wartości odżywcze 100 gram ugotowanej komosy ryżowej:
  • wartość kaloryczna – 120 kcal
  • białko – 4,4 gram
  • tłuszcz – 1,92 gram
  • węglowodany – 21,3 gram
  • błonnik – 2,8 gram

Zachęcam również do wypróbowania mojego przepisu na sałatkę z pieczonych warzyw z komosą ryżową. Przepis jest tutaj 🙂

Bibliografia:

  • KOSMOS. Problemy nauk biologicznych. M. Sułkowski, U. Gawlik – Dziki, J. Czyż: Komosa ryżowa – słabo znane pseudozboże o kosmicznych właściwościach
  • I. Mystkowska, K. Zarzecka, M. Gugała, A. Baranowska: Właściwości odżywcze i prozdrowotne komosy ryżowej
  • G. Gozdecka, K. Gęsiński: Komosa ryzowa jako źródło wartościowych składników odżywczych
  • Źródło zdjęcia głównego: canva.com
0 0 głosuję
Article Rating
Subskrypcja
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chciałabym wiedzieć co na ten temat myślisz, fajnie jeśli zostawisz komentarzx
()
x